Et internship-program med et tettere fokus på bedriftene.
Gjennom internship kan din organisasjon få engasjerte studenter med oppdatert kompetanse innenfor økonomi, innovasjon, ledelse og markedsføring med på laget. Vår rekrutteringsprosess til internship sørger for en god match mellom student og bedrift.
Et internship varer i 15 uker fra januar til april og studentene jobber to dager i uken i organisasjonen.
Vi samarbeider tett med våre praksisorganisasjoner gjennom internship-perioden. Som praksisorganisasjon blir du en del av vårt bedriftsnettverk og kan delta på fellessamlinger med fokus på erfaringsutveksling og læring mellom organisasjoner.
Internship tilbys i 6. semester for studenter på Bachelor i økonomi, administrasjon og internasjonal business og Bachelor i markedsføring, innovasjon og ledelse.
Internship tilbys i 3. semester for studenter på Master i internasjonal business og markedsføring (siviløkonomi) og Master in Management of Innovation and Sustainable Business Development.
Hva innebærer et internship for din organisasjon?
-
Engasjerte studenter som tilfører verdi
Våre studenter er motiverte for å bli bedre kjent med sunnmørsk arbeids- og næringsliv. De har oppdatert kompetanse og er klare til å bidra.
-
Et solid nettverk med andre bedrifter
Vi har tett kontakt med bedriftene som deltar og har fellessamlinger med fokus på erfaringsutveksling og læring mellom organisasjonene.
-
Innblikk i hvem fremtidens arbeidstakere er
Å være tett på studentene, gir et innblikk i hvem fremtidens arbeidstakere er. Kanskje finner dere en ny ansatt?
Hva trenger jeg å vite for å være internship-bedrift?
Hva forventes av oss som bedrift?
Det forventes at praksisorganisasjoner tar imot våre studenter på en god måte. Studentene bør ha en veileder i organisasjonen som følger opp studenten jevnlig. Organisasjonen må ha egnede lokaler og et arbeidsmiljø som studenten kan bli inkludert i.
Hvor lenge varer et internship?
Internshipet starter andre uken i januar og varer til første uke i mai. Studentene arbeider i bedriften et timeantall tilsvarende to dager. Student og bedrift står fritt til å avtale om det passer best med to hele dager eller om det er mer hensiktsmessig å fordele timene utover uken.
Hva kan studenten jobbe med?
Studenten bør ha arbeidsoppgaver som er relevant for studiet. Dette kan være deltakelse i daglig drift, eller man kan jobbe mer prosjektbasert med fokus på en problemstilling som organisasjonen ønsker innspill på.
Hvilken kompetanse kan studentene bidra med?
Våre studenter er enten tilknyttet ett av to bachelorprogrammer – økonomi, administrasjon og internasjonal business eller markedsføring, innovasjon og ledelse.
Eller ett av våre to masterprogrammer: internasjonal business og markedsføring, eller Management of Innovation and Sustainable Business Development.
Les mer om innholdet i våre studieprogrammer på: www.ntnu.no/iif/studier.
Skal interns ha lønn?
Våre internship er ubetalt. Studentene har internship som en del av studiet sitt og får 15 studiepoeng for å ta faget. Siden studentene får studiepoeng er det ikke anledning til å gi lønn.
Hvordan skjer rekrutteringen?
Bachelorstudentene følger en strukturert søknadsprosess der de søker med CV og søknad, har et internt intervju med faglærer, og deltar i speed-intervjuer med bedrifter. Bedriftene prioriterer deretter hvem de ønsker å tilby internship. Prosessen gir god jobbsøkertrening og bidrar til gode matcher.
Masterstudentene deltar på en karrieredag og har selv ansvar for å finne internship. Instituttet tilbyr støtte ved behov.
Les mer om rekrutteringsprossen i oversikten nedenfor.
Ser dette spennende ut? Ønsker du å vite mer? Ta kontakt kontakt@iif.ntnu.no
Ida Olin fikk fast jobb som fagansvarlig i markedsavdelingen til Sparebanken Møre etter internship.
- Vi følte oss veldig trygge på ansettelsen etter at vi hadde Ida Olin her som intern på deltid i så mange uker. Hun imponerte oss med å hoppe i det og ta oppgavene på strak arm. Vi trengte påfyll i markedsavdeling og Ida Olin ble en perfekt match for oss, sier Mette Langdal, Fagsjef i Sparebanken Møre.
Ida Olin fikk drømmejobben
En god match mellom student og bedrift er viktig for at et internship skal bli vellykket. I forbindelse med lansering av internship-utlysninger har vi en karrieredag på campus hvor studenter og bedrifter kan slå av en prat på stand.
I fjorårets paneldebatt fikk studentene gode råd både om internship og fremtidig karriere.
- Jeg tenker at dere må velge det som dere har i hjerte. Noe som dere kjenner snakker til dere. Vær modig, tørr å vise dere frem og snakk med dem som er her i dag, sa daglig leder i NExTdigital, Kine Berild Norheim.
En god match
Siste nytt
